Otazka pro NEA
Je mozne dostat 1Mb? A za jakou cenu?
Z pruzkumu vyplyva, ze 10+19 lidi je ochotno zaplatit do 400 kc a 23 v rozmezi 200-300 kc. Pokud bych na to sel obracene, tak pro cene 350 kc bude mit zhruba 52 zajemcu (teoreticky) realne tak zhruba polovinu - rekneme 30.
NEO nabizi 2Mb za 12200 takze cena na jednoho je tesne pres 400 a je zde prostor pro dalsi rozsireni na zhruba 40 lidi, kdy by cena spadla pod, podle meho nazoru, psychologickou hranici 400 kc.
Dalsi vyhoda je pouze platba na mesic dopredu. Myslim, ze pro vetsinu lidi je cena dulezitejsi nez top kvalita. Ja taky jezdim felicii i kdyz BMW by asi bylo lepsi. Zaplatit HW + 6*500 kc dopredu je pro mne dost vysoka castka.
Ja vim, ze Shaka tyto nazory nezajimaji - presto je tu prezentuju, minimalne proto, ze podobne nazory ma vice lidi. A pak je to FREENet.
Pokud by bylo zachovano delelni na 64ky, muzeme na dvoumegabit povesit 32 zajemcu s cenou par korun pres 400 s DPH. Na megabit by se dalo povesit 16 zajemcu a jelikoz nepredpokladam linearni zmenu ceny vzhledem k "tloustce" linky, byla by cena rozhodne vyssi.
__________________
vlasaty spravce AP Gwartass, Ostrava - Svinov
********
NH! ..a ve slove "krava" se nad prvnim "a" pise carka!!!
Coz dle meho nazoru neni treba, i kdyz agregace byla nazvana svinstvem.
Jsem amater - co se stane kdyz na lince budou jenom 2 aktivni uzivatele? Pojedou na 1Mb (2/2) nebo porad na napr. 64kb?.
To je to, o co se vedli (a vedou) velké spory. Jedna část je pro to, aby se nevyužita kapacita dělila (pak pokud budou pouze dva lidi, tak pojedou každý cca. 900Kb - vždy se nechává nějaká malá rezerva a? se nezačne uplatňovat ořezávání trafficu na straně providera, což způsobí velkou latenci). Druhá část je pro to, a? každý má garantovanou pouze to co zaplatí + popř. malý burst a tvrdí, že při prvém přístupu musí k latenci docházet a to i u lidí kteří svou linku nevytěžují. Jelikož na toto téma už vášnivé debaty proběhly, berte toto jako vysvětlení mynonajovi a ne pobídku k dalšímu flame , a? guga nepopudíme další cyklicky se opakující debatou .
Jeste mi me zajimala jedna vec. Existuje neka moznost (relativne) plynule navysovani konektivity ? Co s lidma, kteri se pripoji az dejme tomu behem nasledujicich mesicu ? To budou cekat 6 mesicu na dalsi splatnkovy termin ?
kdyz to vytahnu na vsb a nemusim resit pistupovy bod, tedy ze vam to predam na ethernetu, tak je cena 7000. nema to smysl, protoze ta technologie pouzita pro vytvoreni spojeni jak megabitu, tak dvoumegabitu je shodna.
__________________
----------------------------------------------
|Autor je možná lama a v sítích vůbec nevyzná|
----------------------------------------------
Rozdělování kapacit se děje naprosto automaticky bez doteku lidské ruky a myslím, že se to dá dobře zvládnout na Linuxovém stroji bez nutnosti velkých investic (tím jsou myšlene všelijakjé směřovače Cisco, které jsou cenově opravdu trošku jinde). Varianty jsou dvě:
- zaplatíš si 64k a to taky dostaneš - ani o kilo více (klasický přístup komerčních ISP) - to se nám ale nelíbí, ptotože 90% času pojede linka na méně než třeba 50% - to je obrovská škoda. Toto řešení je však 100%ní a naprosto jisté - prostě to ty latence na bráně vlivem přetížení linky nenabere. Burst je vlastnost, která ti při navázání spojení umožní přenést nějakou "trošku" dat plnou rychlostí, což je výhodné např, při prohlížení stránek, které najíždějí podstatně rychleji ovšem při stahování se to prakticky neuplatní - ten "burst" bývá několik kB
- Zaplatíš si PODÍL z celé inetové linky a máš vždy k dispozici poměrnou část, což znamená, že pokud si zaplatíš 64k, tak máš 1/32tinu linky, pokud zaplatíš 128k tak máě 1/16tinu linky. Rychlost se potom rozdělí mezi aktivní uživatele v odpovídajícím poměru (tzn. pokud budou na síti jen dva lidé, jeden si zaplatí 64ku a druhý 128ku, tak jeden dostane 682k a ten druhý 1365k). Reálně bude nastaveno maximum na 1Mbit, aby nedocházlo ke zbytečnému přetěžování páteří (2Mbity jsou pro naše WiFiny už docela dost). Taky v reále se nemůže prozdat celý 2Mbit, ale např. 10% se musí VŽDY nechat nevyužito. Pokud se totiž linka vytíží naplno, tak se projeví QoS u poskytovatele a latence začnou nabíhat tam a pro všechny, což NESMÍME dopustit.
Druhý způsob rozdělení vychází JASNĚ výhodněji, problém je včak v tom, že několik lidí tvrdí, že tohle nemůže fungovat, protože budou VŠEM nabíhat latence. To prozatím nedokážu 100%ně vyvrátit, ale ani potvrdit.
QoS se v současné době testuje u nás na PaskovNETu - což je 256ka linka s cca 30 koncáky a "preferovaným klientem" - obecním účadem, který má garantováno cca 200k. Veškerá kapacita se sdílí (pouze je tam nějaká blokovaná kapacita) a i ve špičce je to docela vpohodě. Bohužel prozatín nemám třídu pro kasždého koncáka, takže ty latence nabíhají (mezi klienty se dělí pouze pomocí SFQ, což není ono). P5es víkend se Shakem asi připravíme kompletní QoS tak, jak by mělo být na iGW CZFree (HTB, IMQ, příp. ESFQ) a v době, kdy na síti není důležitý provoz jej zde otestuji. Pokud bude vše pracovat správně, tak uděláme cca týdenní testování a potom zveřejním výsledky.
__________________
Lide v CZFree se dělí na tři skupiny: 1) deu; netdave 2) ti co znají jejich čísla 3) ti ostatní
ohledně qosení: tohle jsem řešil a řeším stále, pro dynamické qosení je už potřeba použít variantu imq a HTB. rychlost qosení záleží na rychlosti proesoru a velikosti paměti. při 64lidech už to začne mít problémy, začne se to projevovat ve výsledku na reakční době toho systému. (nezapomeňte že tohle řeší iptables).
__________________
----------------------------------------------
|Autor je možná lama a v sítích vůbec nevyzná|
----------------------------------------------
Takze QOS jsem na nasi GW hodne zkousel a myslim ze i vyladil. A musim BOHUZEL potvrdit ze uvolnovani volne kapacity mezi pripoje e uzivatele je neprijatelne pro aplikace zavisle na latenci, Dokonce i kdyz mne u nas kazdy svoji 64 kbitovou lajnu a zbytek byl volny a ja zrovna hral DoD na gamezone a v tom se nekdo se svooji 64 kbitiviu lajnou pripojoval a neco tahal s netu tak jsme mnel velky problem !!!! Zhruba na 2 az 3 sekundy vylazly PINGY na 2000 ms a vyse nez si to HTB nejak vyjasnilo co komu a proc. Nicmene problem se mi podarli vyresit. Na kazdy class jsem jeste musel povesit qdisc PFIFO. Pak je to opravdiu pouzitelne a pingy , resp. Latence je vicemen porad OK. A ted kdyz jsem to uplne "uvolnil" tak jak rika RSAF tak to bylu uplne silene . sice se volna kapacita delila ale to bylo dobre tak mozna pro FTP a na nic jineho. Broiwsovani bylo mene interaktivni a hret hry po netu neslo VUBEC. Takze asi tak. Jinak reference o tom jak nam ted chodi QOS vam muze dat SLIM, FILO , PAIK , JA, BALUS atd. Proste fici OK